זיקר X קריפטון ZEEKR X KRYPTON במבחן דרכים
מבחני רכב
טל אבן ו 2024-05-29
זיקר X קריפטון ZEEKR X KRYPTON . צילום תמונות: טל אבן
זיקר X מגיע לשולחן הבישול עם מרכיבים שבאו לעבוד לפי מתכון מנצח, שייתן את המנה המושלמת;
קחו רכב מעוצב לעילא ולעילא, טכנולוגי ובטיחותי עד מאד, עם מנוע עוצמתי יותר ממה שתוכלו לנהל, מרווח למשפחה ומתומחר באופן מהודק – רק מעט יותר מקו 200 אלף השקלים- ותקבלו את החבילה המוטורית האולטימטיבית.
לקחנו אותו למבחן ארוך, לראות אם התוצאה היא אכן לפי הספר.
---
זיקר X - רקע
את המותג זיקר פגשנו לאחרונה עם מבחן דרכים לאחות הגדולה, ה-001, גם היא בגרסת הקריפטון החזקה והבכירה.
דגם ה-X שהושק בעולם באמצע 2023, הוא הדגם השלישי של החברה הצעירה, שהיא בעצם חטיבת היוקרה מבית GEELY (ג'ילי).
מדובר ברכב פנאי קומפקטי יוקרתי, מבוסס הפלטפורמה החדשה של הקבוצה, SEA (Sustainable Experience Architecture), שלא רק היא, אלא גם המנועים והסוללות, המיוצרים על ידי חברות בבעלות קונצרן ג'ילי, משמשים כולם מכוניות נוספות, מעין "בנות דודות" של הזיקר, כמו סמארט1 # ו-וולוו EX30.

---
זיקר X – עיצוב חיצוני, מידות
העיצוב החללי של הזיקר X פשוט מרהיב. כמעט מכל זווית שתסתכלו עליו, יש איזשהו אלמנט ייחודי ומובחן משאר המכוניות שמסביב.
זה מתחיל במופע אור-קולי קצר כשמתקרבים או מתרחקים ממנו. או אז יש אנימציית אורות מלפנים ומאחור, המשלבת את פנסי האיתות והערפל, את אורות הרוורס, מה לא בעצם, כשברקע מנגינה ענוגה.
זה ממשיך בחזית עם פנסי דרך full led המשתלבים בפגוש הקדמי, פנסי לד יום הבנויים ממספר פסים המשתלבים זה עם זה, גריל תחתון שחור ומעליו משטח גדול בצבע הרכב, כיאה לרכב חשמלי.
מהצד מראה רובוטריקי מעט, עם שבירת קווים בשחור (חצאיות, גג, חלונות אחוריים, קורה אחורית), חיפויים לבתי הגלגלים ובתי פנסים קדמיים ואחוריים הנמתחים לצדדים, הכל בשחור מבריק, וסרחי העודף מינימליים. חישוקי הקריפטון 20" נאים, ומוסיפים לא מעט למראה הייחודי של ה-X.
ידיות הדלתות מתעקשות להיכנס פנימה דווקא, עם פתיחה "כמו פעם", לפני שהיו ידיות חיצוניות שנפתחות במשיכה במכוניות, רק שכאן העסק פועל חשמלית, במגע בלבד.
מראות הצד מונחות גם הן על מעין משטחים מקוריים, שבתחילה נדמים בזווית העין ממושב הנהג כמשהו שנתפס שם בדרך. גם העין צריכה להתרגל לאלמנטים המקוריים.
משחקי השחור- צבע מרכב, יחד עם שבירות הקווים, מתקבלים בצורה הרמונית ומעניינת למדי, במיוחד עם צבע ה- Beige Palace של רכב ההדגמה – "צבע אבן" זה הכינוי כאן.
מאחור העיצוב מעניין לא פחות, עם יחידות תאורה רחבות, ביניהן מואר "ZEEKR" בלבן, מעליהן חלון אנכי לא גבוה וספוילר גג.
משחקי השחור המבריק מתקבלים כאן באלכסון, כדי להוסיף למראה הדינאמי.
הזיקר X מציג מימדים של רכב פנאי קומפקטי, עם 4.43 מ' לאורך, 1.836 מ' לרוחב וגובה בן 1.566 מ'. מרווח הגחון עומד על 19.1 ס"מ מרשימים.



---
זיקר X – עיצוב פנימי, איכות חומרים
אחרי קבלת הפנים המפוארת שתקבלו עם הגעה לרכב, עם פתיחת הדלתות (ללא מסגרת) יוקרן שם המותג על המדרכה. כניסה פנימה חושפת אווירה הייטקיסטית למהדרין: מסכים גדולים, מעט מאד כפתורים, משטחי עור vegan ממוחזר גדולים ובהירים, הגה אליפטי- מלבני ודו גוני, ותאורת אווירה מיוחדת, חלקה פועם בדמות קו רקיע עירוני על גבי הדלתות. מעין מינימליזם עיצובי מודרני שעבר נגיעה אדריכלית.
החומרים של תא הנוסעים איכותיים מאד ונעימים למגע, ולא תמצאו כמעט משטחי פלסטיק קשיח. יש כאן לא מעט שיק בזיקר X – כמו ידיות האחיזה הפנימית שמעל לדלתות, העשויות רצועות עור, או האחסון למשקפיים באותו המקום אצל הנהג.
המסך הראשי ענק (14.6"), בכל זאת, הוא לב ליבו של הרכב ומפעיל בו כמעט הכל, וכמו מסך המחוונים (8.8"), גם הוא במראה צף. גם המשענת שבין המושבים במראה צף, בתוכה פתח להנחת הטלפון הנייד, עם טעינה אלחוטית (במקרה של הטלפון שלי, לרוב לא זיהתה אותו והתריעה על "גוף זר" שמונח שם, וגם כשזיהתה, כמעט ולא הטעינה אותו), מתחתיה תאי אחסון וגם מחזיק לכוס שניתן לפתוח החוצה.
הדש בורד במראה קליל, דו שכבתי וגם הוא עוטה חומרים איכותיים למדי; גם המושבים יפים ונוחים , בהם קל למצוא תנוחת ישיבה ו/או נהיגה טובות.



---
מאחור המושבים מרווחים מאד, כשבסיס גלגלים בן 2.75 מ', נתון שאולי לא ירשים אתכם, עם תכנון פנימי חכם, מאפשר כאן המון מקום לרגליים.
גם תקרת הרכב מאפשרת לגבוהים שבחבורה לשבת בנוחות, חלק בזכות הגג הפנורמי הגדול והכהה. יש כאן מרווח מצוין גם לשלושה, במיוחד אם מדובר בשלושה מתבגרים ולא במבוגרים בגודל מלא.
עוד תמצאו כאן פתחי מיזוג בקורות הצידיות, שקעי טעינה וכיסי אחסון אלכסוניים מקוריים בגב המושבים הקדמיים.
תא המטען קטן יחסית (362 ליטרים), רצפתו גבוהה, מתחתיה תא אחסון נוסף לכבל החשמלי למשל. מלפנים תא אחסון נוסף לא גדול (15 ליטרים).



---
זיקר X – הנדסת אנוש
עוד לפני שצוללים לתפריטי המסך הראשי ולפני תחילת תנועה, מתרגלים לכל מה שמסביב, הפועל לעיתים באופן שונה או הפוך ממה שהתרגלתם אליו ב"מכוניות קונבנציונליות" – והנה מספר דוגמאות:
מתגי תפעול החלונות פועלים הפוך מהמקובל. דחיפה להורדת חלון ומשיכת המתג – כדי להעלותו; כדי לפתוח את הדלת מתוך הרכב, יש ללחוץ על כפתור חשמלי, וכדאי כאן לתרגל לחיצה עליו עם האגודל, אחיזת הפנל העליון שמתחת לחלון ודחיפה של הדלת החוצה עם שאר האצבעות. כך זה עובד הכי טוב.
במרכז הקונסולה תא קטן הנפתח במשיכה עם רצועות גומי, ומעליו מעין מתלה שלא מצאתי תכלית גדולה עבורו, אולי לאחוז "אוזן" של שקית מהסופר, כדי שלא תתגלגל ברחבי התא.
ידית ההילוכים הנמצאת על ההגה עובדת באופן נפלא, רק שכאן תתרגלו לכך שמשיכה נוספת שלה כלפי מטה (אחרי שילוב ל-D) תתפעל את בקרת השיוט האדפטיבית, כשאת שאר המרכיבים שלה – קביעת מהירות ומרחק מהרכב שמלפנים – תעשו דווקא באמצעות הכפתור השמאלי שעל ההגה. אינטואיטיבי זה לא.
על ההגה תמצאו שני כפתורים בלבד, הניתנים ללחיצה פנימה וגם לכל כיוון. לצידם 2 כפתורים שטוחים למעבר בין תפריטים (מימין) ומיקרופון לשם תפעול בקשות מהרכב (Hey Zeekr) בשמאלי.
2 הכפתורים הראשיים בצבע נחושת, כמו הסמל שעל ההגה, הם בעלי תפעול מגוון , מגוון מדי, הכולל למשל לא רק את הבקרה על מערכת השמע, אלא גם כוונון מראות הצד וגובה ההקרנה על השמשה, אחרי שנכנסתם לתפריט הרלוונטי במסך הראשי.
זה מתגלה במתוחכם מדי ודי מסורבל בעת נהיגה, או לפחות, דורש הסתגלות די ארוכה כדי שיהפוך להיות סופר אינטואיטיבי לתפעול בידי הנהג.
כשעוברים לבחינת תפעול המסכים, מגלים שהוא אחראי גם לפעולות הבסיסיות ביותר כמו כיוונון פתחי המיזוג, שליטה באורות הראשיים ורמת הרגנרציה.
גם בורר מצבי הנהיגה לדוגמא – ניחשתם נכון, נמצא במסך, ואלה עוד שניות קריטיות שהעיניים נמצאות שם ולא על הכביש.
המסך עצמו עם גרפיקה טובה ורזולוציה מצוינת, רק שהוא רב תפריטים ואפשרויות, והפונטים, בעיקר של התפריטים, קטנים מדי לזיהוי מהיר בעת נהיגה.
גם ב-X חלק ממערכות הבטיחות עובדות בהיפר, עם שלל התראות וצפצופים, שכאילו דורשים נטרול לפני כל נסיעה מחדש, טקס שהיינו מעדיפים לוותר עליו.
דבר נוסף להתרגל אליו – לזיקר אין כפתור הפעלה או כיבוי, וצריך להתרגל לכך שכשאתם מגיעים למחוז חפצכם, כל שנדרש הוא לחיצה על כפתור ה-P. הרכב יכבה עצמו ויינעל עם התרחקות מהרכב, ובהתחלה זה מרגיש כאילו פספסנו משהו בתהליך.

---
זיקר X – אבזור, מחיר
זיקר X מגיע בשתי תצורות בלבד – בעלת הנעה אחורית ומנוע בודד בגרסת לונג ריינג', מחירה 184,990 ₪ או זו הנבחנת, קריפטון, לה 2 מנועים והנעה כפולה, ועלותה עומדת על 204,990 ₪.
עבור הפנים הבהיר והמזמין שברכב ההדגמה, יחד עם משטחים כחולים, תוסיפו 1,500 ₪, ועבור חלק מהצבעים המיוחדים (כולל זה של רכב המבחן) תיפרדו מאלפיים שקלים נוספים.
הגרסה החזקה כוללת גם אבזור נוסף שמבדל אותה מגרסת הכניסה: מערכת שמע משודרגת ומצוינת מבית ימאהה בעלת 13 רמקולים, חישוקים גדולים יותר (20" לעומת 19"), טעינה ביתית מהירה פי 2 (22 קווט"ש לעומת 11 קווט"ש), תאורת אווירה רחבה יותר ומושבים קדמיים עם זיכרונות, אוורור, חימום ומסאז'.
מעבר לכך ולמה שתואר עד כה, בזיקר X תמצאו גם V2L לטעינת מכשירים חיצוניים, קיפול אוטומטי למראות הצד, דלת תא מטען חשמלית, מערכת מצלמות רבות אפשרויות 360, חיישנים היקפיים ועוד.
יצוין כי הקרנת הנתונים על השמשה הקדמית כוללת גם חיצים יעילים עם אנימציית AR הפועלת מצוין, כמותה פגשתי במכוניות יקרות הרבה יותר, כמו למשל בדגמי מרצדס נבחרים.

---
זיקר X – בטיחות
לזיקר X ציון בטיחות מירבי של 8 מתוך 8. יש פה 7 כריות אוויר, סייען חנייה, בלימת חירום אוטונומית, בקרת שיוט אדפטיבית, שמירה אקטיבית על נתיב והחלפת אורות גבוהים אוטומטית.
עוד תמצאו כאן זיהוי רכב בשטח מת והתחמקות אקטיבית מתאונה, מערכת עזר למניעת שכחת ילדים ברכב, בלימת חירום בפני הולכי רגל ודו גלגלי, בלימה אוטומטית בנסיעה לאחור, הכנה להתקנת מנעולי אלכוהול, אזהרה מפני פתיחת דלת בעת תנועה חוצה ועוד.
כאמור, חלק ממערכות הבטיחות האקטיביות פועלות בהיפר, כמו זו שמנטרת עייפות נהג דרך חיישני אינפרא-אדום המותקנים מאחורי גלגל ההגה מול הנהג; די בפיהוק קל או סתם בדיבור המזוהה על ידי המערכת כפיהוק, כדי לקבל התרעה על כך שהגיע הזמן להפסקת קפה.
זה נחמד בהתחלה, די מציק בהמשך, לאור התדירות הגבוהה של ההתרעות, שלא בהכרח ניתנות בצדק.
כך גם חריגה, גם אם קלילה, מהמהירות שמופיעה על גבי התמרור שזיהה הזיקר גורמת מיד לצפצוף, ועוד מיני צפצופים והתרעות, וזה עלול להכניס אי נוחות ועצבנות בקרב הנהג והנוסעים.

---
זיקר X – מנועים, צריכת חשמל, טווחים
הדגם שאיתנו הוא כאמור דו מנועי, קדמי ואחורי, ולכן הוא כפול הנעה. יחד הם מפיקים 428 כוחות סוס ומומנט של כ-55 קג"מ.
זה טוב לזינוק ל-100 קמ"ש מעמידה תוך 3.8 שניות קצרצרות.
הסוללה בקיבולת 66 קווט"ש, ובגרסה הזו מסוגלת להטען בטעינה ביתית תוך 3.5 שעות בלבד, מחצית מהזמן שבגרסת הכניסה.
טעינה מהירה DC יכולה לעמוד בקצב של 150 קווט"ש, היצרן טוען ל-28 דקות לטעינה מלאה.
בפועל בתחנה מהירה, נטענה הסוללה מ-26 אחוזים ל-88 אחוזים תוך 33 דקות, זמן מרשים בהתחשב בעובדה שלאחר טעינה של 80 אחוזים, קצב הטעינה יורד באופן ניכר.
הטווח המקסימלי המוצהר לדגם הקריפטון עומד על 425 קילומטרים בין טעינות. בפועל, המרחק הריאלי נע יותר להיות בין 300 ל-350 ק"מ, תלוי בקצב, בכביש, במזג האוויר ובמזג הרוח של הנהג – אם בא לו לשייט על 90 קמ"ש בכביש המהיר, או לבצע עקיפות במהירות מסחררת ולהאיץ בין פניות בכביש ההררי.
כמו בכל רכב חשמלי, שיוט שנדמה כרגוע במהירות של 130 קמ"ש בכביש 6, נתקל בצריכת חשמל גבוהה למדי. החסכון האמיתי נמצא בתנועה מאד שלווה בכביש המהיר או בכביש העירוני.

---
זיקר X – נוסעים
כבר בתחילת תנועה ניתן להתרשם מהשקט ששורר בתא הנוסעים המהודר. תנוחת הישיבה מצוינת והזיקר נע בעיר בקלילות. יש כאן המון כוח מתחת לדוושה הימנית, ובמצב נהיגה סטנדרטי או חסכוני, ניתן למנן אותו בקלות. המתלים מכוילים לצד הרך של הסקאלה, כך ששיבושי כביש ובורות עוברים ללא דרמה מתחת לגלגלי ה-X.
בתמרון צפוף האפשרויות הרבות שבמצלמות ההיקפיות מסייעות, לצד עבודת החיישנים.
זה הזמן לוודא שנטרלתם את ההתרעות על חריגת המהירות, אלא אם בא לכם לשמוע צפצופים בתדירות גבוהה, בכל פעם שתחצו, ולו במעט, את המהירות שהתמרור הנוכחי מראה.
ביציאה מהעיר רעשי כביש ורוח קלים בלבד חודרים לתוך הקפסולה המאד מהירה הזו, ואכן, לחיצה נחושה על דוושת התאוצה תאיץ אתכם בקצב מהיר, מאד מהיר: מעמידה, בעת עקיפה, או סתם בשביל הכיף.
כאן המתלים הרכים נוטים לגרום לתנועה גלית של המרכב, מעלה מטה וקדימה אחורה, בכבישים שאינם ישרים,
מעבר למוד ספורט כבר הופך את עניין התאוצות לברוטלי ממש, ולפני שיגור כדאי לאחוז היטב בהגה ולהדביק את הראש למשענת שמאחור, במיוחד אם אתם רגישים לסחרחורות או למיגרנה
הקמ"שים נצברים כאן בקצב מסחרר וכדאי לשים לב לכך, ואם כבר נכנסים לאווירה ולכבישים הנכונים, מגלים גם הגה מהיר תגובה, שמשדר לא רע מה שקורה מתחת לגלגלים.
המתלים הרכים מייצרים אמנם רכינה צידית, אך ההנעה הכפולה והכוח הרב מאפשרים תנועה בקצב מהיר עד מאד, עם רמת אחיזה גבוהה של הצמיגים. הבלמים אף הם מגיבים באופן פרוגרסיבי אך נחוש, ולא ממהרים להתעייף.

זיקר X – מסכמים
הזיקר X נותן חוויה טכנולוגית גדולה. את הטכנולוגיה עוטפים עיצוב חללי נהדר ומובחן משאר המכוניות סביב, העיצוב הפנימי נקי, מסודר ומודרני, חבילת הבטיחות מושלמת, האבזור עשיר מאד וגם המרכב מרווח למדי עבור המשפחה ה"מטיילת לעיתים רחוקות", בשל תא מטען לא גדול.
את כל אלה מקפל מחיר שנראה שסך המרכיבים ברכב גדולים ממנו, בטח כשדנים בביצועים וביכולת האצה של אקזוטיקה מוטורית.
יחד עם זאת, האופנה העכשווית שמקבצת את תפעול הרכב כולו דרך המסך הענק, לצד הצורך של זיקר במקוריות ו"לעשות חלק מהדברים אחרת", דורשים הסתגלות ארוכה וגם אז – ההתעסקות בתפעול, גם הבסיסי ביותר, ארוכה מדי, ובאה לעיתים על חשבון הריכוז בנעשה בכביש.
לצד זה, התרעות יתר של מערכות הבטיחות חייבות לקבל עידון בעדכונים עתידיים, כדי לשמור על השלווה שמקנים השקט והרוגע בתא הנוסעים המבודד היטב.
בשל כל אלה, מחפשי הטכנולוגיה, הסטייל, האופי ההייטקיסטי העתידני ויכולות השיגור האימתניות, והכל ארוז בחבילה מאובזרת ובטיחותית, ימצאו בזיקר X קריפטון מענה מושלם, שגם עשוי לעמוד בתקציב שלהם.
למי שאוהב את הצורה המסורתית של הפעלת החלונות או סתם פתיחה של הדלתות, מבפנים וגם מבחוץ, שחשובים לו כפתורי גלגל המתפעלים את הווליום של הרדיו ואת טמפרטורת המזגן, פתחי מיזוג עם כוונון ידני וכפתורי תפעול ברורים על ההגה, בסידור המסורתי, שידלג מראש לאולם תצוגה אחר.

ZEEKR X KRYPTON
| מחיר (₪) | 204,990 |
| אורך (מ') | 4,432 |
| רוחב (מ') | 1.836 |
| גובה (מ') | 1.566 |
| בסיס גלגלים (מ') | 2.75 |
| משקל עצמי (ק"ג) | 1,960 |
| נפח תא מטען (ל') |
362 (+15 מלפנים) |
| מרווח גחון (ס"מ) | 19.1 |
| טווח נסיעה לטעינה מלאה (ק"מ) (מוצהר / מבחן) | 425 / 300-350 |
| הספק מנוע (כ"ס) | 428 |
| תאוצה 0-100 קמ"ש (שנ') | 3.8 |
| קיבולת סוללה (קווט"ש) | 66 |
| משך טעינה ביתית AC (0%-100%)(דק') | 210 |
| משך טעינה מהירה DC (20%-80%) (דק) | 28 |
| קצב טעינה מקסימלית (מהיר DC/ ביתי AC) (קווט"ש) | 150 / 22 |
| משך אחריות כללית (שנים / ק"מ – המוקדם מביניהם) | 5 / 100,000 |
|
משך אחריות על מערכת חשמלית (סוללה) (שנים / ק"מ – המוקדם מביניהם) |
8 / 200,000 |
